Sider

søndag den 18. august 2013

Offentlig transport

Mit lille weekend-hygge indlæg er denne uge dedikeret til barnevogne i den offentlige transport. Jg bruger det selv ret ofte, når jeg tager på tur med barnevognen, for slipper man for at skulle finde parkeringspladser og den slags. Jeg synes godt nok også at det kan være ret svært at finde ud af hvad man skal gøre med barnevogne og klapvogne i bus, metro og tog, så jeg vil forsøge at lave et lille overblik....

Busser: Det er vigtigt at gøre chaufføren opmærksom på at man er der - både når man skal på og af. Jeg vinker som regel lige til chaufføren inden han holder stille ved det stoppested jeg skal med fra. Som regel skal man nemlig stige ind i midten af bussen når man har barnevogn med. I Aarhus er der i de gamle busser plads til vognene bagi, så man går ind sammen med de andre.
Det mest stabile er at stille vognen i kørselsretningen, sådan at forenden af vognen peger mod forenden af bussen.
I busserne i hovedsområdet er reglerne at der kun må være to køretøjer med per bus. Der er så også kun akkurat plads til to store barnevogne i busserne. Jeg har før været med til at presse to barnevogne ind ved siden af hinanden. Men det kunne kun lade sig gøre hvis de stod på tværs af kørselsretningen.
Når man skal af har nogle busser specielle barnevogns-knapper, der laver et specielt signal til chaufføren.
Og så skal man være forberedt på at man selv skal kunne bakse vognen ind og ud af bussen. Man kan ikke regne med at chaufføren eller en af de andre passagerer giver en hånd med, selvom de fleste gør. I hovedstadsområdet er der ligefrem en regel om at man selv skal kunne komme ind og ud. På de steder hvor de har de lidt højere busser er chaufførerne dog som regel rigtig søde til at hjælpe.

Tog og metro:
Bestil altid plads til barnevognen, hvis du skal med et Intercitytog. Så er du sikker på at I får en plads der ikke er ude midt på gangen.
Regionaltog, s-tog og metro har parkering af cykler og barnevogne i et område for sig selv. Man kan dog ikke regne med at få en siddeplads, hvis der er mange med - men det er jo en af de ting man må leve med når man tager det offentlige. Også i busserne.
I togene skal man også selv kunne komme ind og ud. Ofte er det nemt nok, men på nogle stationer er der en stor niveauforskel mellem tog og bus. Så vær forberedt på at bakse lige så meget når du skal med tog, som med bus.

Jeg synes hurtigt man finder ud af hvilken transportformer man foretrækker med barnevognen. Jeg er nok mest til tog, men det kommer også helt klart an på hvor jeg skal hen og hvor lang tid det tager.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar