Sider

mandag den 19. august 2013

På tur - Louisiana

Moderne kunst og børn er måske ikke den mest indlysende blanding, men det virker overraskende godt. Der er masser af ting at se på, masser af ting at pille ved og plads til at løbe lidt frem og tilbage.

Husk guiden inden du farer vild!

Vores lille familie var i weekenden på Louisiana, der er et museum for moderne kunst. Og det var en rigtig skøn tur. Der var selvfølgelig alle de normale udfordringer; "nej, den må du ikke røre ved!", lidt for aktiv krudtugle og lidt for træt krudtugle.

Vi var der kun et par timer og fik kun set lidt under halvdelen, men jeg synes vi fik noget ud af det alligevel. Både som kunst-interesserede og som familie. Vi valgte at starte med særudstillingen med Yoko Ono, og det var vist et ret godt valg. For her kunne vi blive aktiveret lidt. Og Store var meget fascineret af en labyrint af plexiglas. Hun fulgtes med mig rundt i den - med mig forrest! For det var faktisk sværere at se siderne af labyrinten end man skulle tro. Så vi passede på og gik med hænderne foran os for at forhindre blodnæser og andre grimme overraskelser.

Billede af labyrinten "Amaze" fra den gratis guide til Louisiana.

Bagefter tog vi lidt skulpturpark, lidt kage i cafeen og så en ordentlig gang børnehus til at slutte af på. Og det kan stærkt anbefales at tage en tur i børnehuset. Det er i tre etager der er målrettet børn fra 3-4 år og opefter, men Store på 2 år var nu også godt aktiveret med at tegne og lege med LEGO klodser. Og så var der mange flere ting man også kunne have leget og været kreativ med, men vi var på det tidspunkt godt brugte.

Barnevogne er ikke tilladt i udstillingen, men man må gerne have egne klapvogne med ind. Museets klapvogne kan lånes mod tyver og jeg kunne uden besvær få presset baby-liften ned i den, hvilket jeg synes er super praktisk. Der er rigtig mange niveau-spring i bygningen, men det er jo også noget af det der er med til at gøre stedet hyggeligt. Det gør så bare at man skal have masser af tålmodighed for at komme rundt med vognene. Mange steder skal man nemlig tilbage af samme vej som man kom. Og når man skal med lift op og ned ad tre forskellige trapper for at komme tilbage til sit udgangspunkt, så tager det nemt meeeeget lang tid at komme videre. Og husk at anskaffe jer et kort over udstillingerne inden i begiver jer afsted. Jeg farede godt og grundigt vild derude første gang jeg var afsted... Også selvom jeg altså har en bedre stedsans end de fleste.Kortene sidder i holdere på væggen til venstre for udgangen(!).

Skulpturparken er skøn, men bæresele kan anbefales. Stierne er nemlig belagt med brosten og der er steder man ikke kan komme med klapvogn. Til gengæld er stedet omgivet af træer, buske og vand, som gør det til en helt speciel oplevelse. Jeg er i hvert fald meget begejstret for stemningen på museet generelt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar