Sider

onsdag den 14. august 2013

Hvad kan man lave? 0-1 år

Når børnene er helt små, så tager man helt klart mere på tur for ens egen skyld end for børnenes. Det er også derfor jeg for tiden tager Mini med rundt til alle de steder jeg selv helst vil hen. Det gælder om at nyde at man kan gå på museum og tage på lange ture uden at skulle koncentrere sig om et barn der vil gå selv, pille ved udstillingerne eller noget helt tredje.

Der er, som altid når man har børn med, en masse hensyn at tage. Men når de er små handler det mest om mad og bleer. Derfor er det praktisk at man tager et sted hen, hvor man kan få varmet flaske eller grød/mos. Nogle museumscafeer/souvenirshops har en mikroovn man kan få lov at låne, mens andre gerne udleverer kogt vand til opvarmning af flasken eller bøtten med mos. Jeg har engang været så desperat efter vand til min pulver-grød til den Store, at jeg simpelthen trak en kop varmt vand i den nærmeste kaffe-automat. Nød lærer desperat småbørnsmor at bruge alternative løsninger... Og ellers kan det anbefales at tage kogt vand med i en termokande hvis man vil være sikker på at undgå mad-kriser.

Til de lidt større børn kan det desuden anbefales altid at have kiks eller andre snacks med i tasken til at tage den værste uro.

Omkring amning gælder de samme regler som i resten af verden. Gør det diskret og spørg eventuelt om lov. Jeg har selv et par gange fundet det mørkeste og mindst besøgte hjørne i en udstilling og ammet stående. En enkelt gang har jeg faktisk følt mig som en del af udstillingen, da jeg stod ved siden af et video-værk med en dansende nøgen mand....

Bleer er som udgangspunkt noget man kan klare bare der er et toilet og man har medbragt vådservietter og nye bleer. Ellers er barnevognen eller bagsædet af bilen også et fint (og afprøvet) udgangspunkt for et bleskift. 

Transport af de helt små poder er ret essentiel. For hvad gør man egentlig med sin baby, når man ikke må have sin barnevogn med ind i udstillingen? Her har de fleste større museer en klapvogn som man kan få lov at låne. Men på de små steder, hvor der ikke er hverken plads eller mulighed for at køre med vogne, må man nok i stedet have en bæresele med eller finde sig i at have baby på armen. I de tilfælde er udstillingen heller ikke så stor at man får permanente rygproblemer af en tur rundt...Men som sagt, så har de steder med de mest strikse regler omkring barnevogne altid en klapvogn eller lignende til rådighed. 

Ellers gælder det om at tænke på barnets temperament og ens medmennesker undervejs. Og så bare nyde turen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar